Facebook på gott och ont

För några månader sedan gick jag med i Facebook. Innan dess skötte jag mina kontakter med e-mail, Yahoomessenger, mobil och den vanliga gamla telefonen. Ytterst sällan skriver jag ett brev eller skickar ett vykort till någon numera. Efter att jag har gått med FB märker jag att jag använder båda mobilen och e-mailen och den gamla vanliga telefonen mindre och mindre. Jag har, via FB, de senaste uppdaterade informationen om många av mina vänner och bekanta. Behovet och ursäkten för att träffas och t o m ringa ett vanligt telefonsamtal har minskat avsevärd. Samtidigt som vi har mycket mer kontakt med varandra och vi vet ibland mycket mer om smådetaljer i våra nära och bekantas liv har vi tappat kontakten på något sätt. Man saknar dem fysiska möten och de verbala och kroppsliga kommunikationerna. Vilken IT-produkt är på väg nu som "underlättar" kommunikationen ytterliggare? Med den fart som IT-utvecklingen har kommer vi snart att inte behöva träffas mer. Hur skall vi ta till oss tekniken och behålla det mänskliga gemenskapet? Är detta möjligt? Det är lättare för kunden och banken och billigare (för banken!)att sköta sina bankärenden via datorn om man är nöjd med att inte träffa någon på banken. Resebyråer blir färre och färre. Vi kan fixa detta själv hemmifrån med våra datorer. Vi får ju tid över! Ja då kan vi sitta framför datorn och omgås med vännerna på FB. Till och med med familjemedlemmarna som sitter var i sitt rum och med sin dator kan man prata via FB! Vart är vi på väg?

Kommentarer
Postat av: anna-lena heydar

Vi ses i köket!

2009-12-22 @ 19:10:18
URL: http://annalenaheydar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0